Skolen og miljøet.

IMG_8903

Snart begynder de 200 skoledage for de danske skolebørn.
Den lille “professor” på billedet er endnu for ung, men om nogle år er det hans tur til at møde skolen, lærerne og skolens tid.

Til den tid er skolerne meget miljøbevidste, måske er de allerede godt på vej.
Skoledagen ser anderledes ud. Der er kommet ny struktur og det gamle billede af børn der sidder vendt mod læreren er erstattet af rum med plads til grupper og værksteder til kreativt arbejde, både med håndværk, affald og kunst.

Robotteknologi og kreativt arbejde foregår med børnenes aktive indsats.
Der er skrive – læserum, hvor man uforstyrret kan arbejde med boglige ting. Der arbejdes på kryds og tværs af køn og alder.

INGEN af de 60.000 lærere kopierer mere. En kæmpemiljøforbedring.

http://www.hhxpressen.dk/lad-traeerne-leve-spar-paa-papiret/

Børnene arbejder på en anden måde. De har en helt anden travlhed. I stedet for at arbejde med kopi ark, anvender de nettet, går ud og leger, spiller et spil, bygger en ting, finder nogle kammerater og snakker med dem eller sidder og tænker over livets store spørgsmål. Det er det børnene laver i stedet for.

Nogle børn har måske skabt deres egen lille ” miljøstation” hvor de taler om affald og sortering. De ved hvilket affald, der er mest af på den pågældende skole.
Skolen har måske sit eget energisystem. Der er mange muligheder for at forbedre miljøet på skolerne.

Rigtig god skolestart for lærere og børn.
Vi tilbyder et iværksætter værksted for at arbejde med nye strukturer i skolen. Vi  skaber rummet til forandring. Alle går hjem med nye planer.
For ledere : organisation, kommunikation og struktur.
For lærere: arbejdsdage med børn på kryds og tværs af køn og alder. NUL kopimaskine, og hvordan får vi børnene til at synes om andre typer faglighed.
For forældre: Anerkendelse af dit barns mangfoldige univers.