En bæredygtig børnehave. Den findes.

 

For enden af fodboldbanen går naturen vild og bliver til hegn, udyrkede jordstykker og en lille lund med gamle, lidt krøllede træer. Her er der ingen biler – men børnehuset Regnormen. Foran det ligger børnelivets mulige fortsættelse i form af Friskolen.
Hele herligheden er beliggende i  naturskønne omgivelser med store skove, udsigter til Helnæs Bugt og hedder Jordløse, hvilket fra historien betyder Jordeng. I Jordløse er man velkommen til at deltage i byens afstressede liv. Se mere her: http://jordloese.dk/kystbaandet/

Men i Regnormen følger man årets gang ude og straks jeg som fremmed træder ind på matriklen møder jeg Linnea, som siger ” hej” med et stort smil. Linnea er leder af børnehaven og efter en kort præsentation af hinanden, tages jeg med på tur i Regnormens univers. Der er en lille bygning som indeholder alt det nødvendige for en minimalistisk børnehave. Køkken, hvileplads, garderobe, toilet og en plads til aktiviteter på en alvorlig regnvejrsdag. Det daglige liv leves i høj grad udenfor og her er der rigeligt med plads og variation i naturen.Der er også et udvidet shelter med bålplads, bord og bænke. Her laves der ofte bålmad. Her kan børnene snakke om det de laver i børnehaven gennem forskellige temaer. De samler materialer i naturen, de planter blomster og dyrker grøntsager og de leger med naturens materialer. De går ture og besøger folk i nabolaget, hvor de får sig en lille snak. Derude i naturen snakker de voksne filosofi, fordi det er vigtigt at børn lærer deres dømmekraft at kende og at tænke sig om.

Jordløse by har visioner om at blive en bæredygtig landsby med fællesskab, bæredygtige byggerier, deleheste, dyrkning af sammenhænge i kultur og økologi og i det hele taget være et arnested for ideer og muligheder i den bæredygtige ramme.

Den bæredygtige ramme, som er så efterspurgt i dag, kommer ikke af sig selv. Den kommer af en stærk forbundethed til natur. Den kommer af at man som barn bliver set og hørt. At det man foretager sig og udtrykker bliver anerkendt. Det er det der sker både i børnehaven Regnormen, men også på Friskolen. Børnene får relevant og vigtig  læring af det liv der leves der. De får lov at bruge og udvikle deres sanser, deres dømmekraft, deres kreativitet og nysgerrighed.

Den bæredygtige ramme kommer også af at voksne skaber et miljø for trivsel og mangfoldig læring.
Det er i barndommen at retten til at undre sig, lege og fantasere skaber betingelser for selvstændige og robuste voksne, og det er det modsatte af et kontrollerende system.

Der er plads til 16 blomstrende børn i Regnormen, og de modtager gerne besøg.
Få et indtryk af deres dag her: https://www.facebook.com/Naturb%C3%B8rnehaven-Regnormen-158894820939947/

Jeg besøgte børnehaven Regnormen fordi jeg er tilsynsførende på Friskolen. Det var af ren nysgerrighed, men jeg skal love for at både mit menneske -og læringssyn fik sig en god oplevelse, og oveni i hatten fik jeg en god historie til det bæredygtige mindset.